BPM elektrische en hybride auto's: hoe zit het?
16-11-2024

BPM elektrische en hybride auto's: hoe zit het?

Het is voor veel mensen onduidelijk hoe het zit met de BPM op elektrische en hybride voertuigen, omdat de regels veranderen en er soms ook uitzonderingen worden gemaakt. Daarom nemen wij in deze blog de tijd om het haarfijn voor je uit te leggen. Zo weet je precies hoe het zit.

Wat is BPM?

BPM staat voor 'Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen'. Wanneer je een voertuig importeert of koopt, moet je aanschafbelasting betalen: de BPM. De bpm bestaat uit een vast starttarief (vaste voet) en een variabel tarief. Het variabele tarief is afhankelijk van de uitstoot van het voertuig. Sommige voertuigen komen in aanmerking voor BPM-vrijstelling. Voor bedrijfswagens vervalt de BPM-vrijstelling in 2025.

BPM elektrische auto 2024

Ga je een volledig elektrische auto aanschaffen? Dan betaal je tot en met eind 2024 geen BPM. Een elektrische auto heeft namelijk geen directe CO2-uitstoot. Indirecte CO2-uitstoot wordt niet meegerekend met de BPM. Daarom hoef je tot en met eind 2024 geen BPM te betalen wanneer je een elektrische auto aanschaft.

BPM elektrische auto vanaf 2025

In 2025 gaat het tarief van de vaste voet voor personenauto's omhoog naar ongeveer € 667. Dit gaat dan ook voor elektrische auto's gelden. Tot eind 2024 betaal je dus geen BPM, daarna betaal je bij de aanschaf van een elektrische auto ook het vaste tarief van € 667. Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie.

BPM hybride auto 2024

Een hybride auto wisselt tussen twee brandstofbronnen: benzine en een elektrische accu. Dit betekent dat een hybride auto CO2-uitstoot heeft en dat je bij de aanschaf van een hybride auto BPM betaalt. Het BPM-tarief is vaak lager vergeleken met brandstofauto's, omdat een hybride auto een lagere CO2-uitstoot heeft. Ook betaal je bij de aanschaf van een hybride auto tot eind 2024 geen vast starttarief.

BPM hybride auto in 2025

Vanaf 2025 betaal je ook voor hybride auto's een vast starttarief. Daarnaast betaal je vanaf dan ook meer voor de C02-uitstoot. Uit onderzoek blijkt namelijk dat plug-in hybrides minder vaak elektrisch rijden dan verwacht. De werkelijke CO2-uitstoot is daardoor hoger. De regels zijn daarom aangescherpt, waardoor de BPM voor auto's die na 2024 geregistreerd zijn omhoog gaat.

BPM op importeren van elektrische en hybride auto's

Ga je zelf een auto importeren? Hou dan rekening met de BPM-aangifte en de kosten. Wanneer de auto in Nederland wordt aangeschaft, hoef je geen BPM-aangifte te doen. Dit doet de importeur voor je. Je moet wel BPM-aangifte doen als je een auto uit het buitenland importeert.

Bij het importeren van een elektrische auto hoef je geen BPM-kosten te betalen tot en met eind 2024. Je moet wel BPM-aangifte doen bij het importeren van een elektrische auto, ook al heb je geen BPM-kosten.

Bij het importeren van een hybride auto moet je zelf BPM-aangifte doen. Zoals eerder vermeld, zijn er BPM-kosten bij het aanschaffen van een hybride auto. Dit geldt ook voor geïmporteerde hybride auto's. Importeer je vanaf 2025 een plug-in hybride personenauto naar Nederland die al voor 2025 rondreed? Dan blijft de oude CO2-waarde én BPM gelden. Je mag de meest voordelige berekening hanteren.

Wegenbelasting plug-in hybride auto's

Niet alleen de BPM verandert voor plug-in hybride auto's, ook de wegenbelasting gaat omhoog. Momenteel krijgen mensen die een plug-in hybride auto rijden 50% korting op de wegenbelasting (mrb). Dit vervalt vanaf 2025. Je betaalt dan in 2026 75% van het tarief, vanaf 2027 geldt voor een plug-in hybride auto het volle wegenbelastingtarief. Dat is vaak hoger dan het tarief van een benzine-auto, omdat een plug-in hybride zwaarder is.

Doe meteen een aanvraag

Op werkdagen binnen drie uur een passende aanbieding!

Ophaaladres
Afleveradres
Voertuigen